چگونه عمر باتری گوشی خود را افزایش دهیم؟

۴ تیر ۱۳۹۹

چگونه عمر باتری گوشی خود را افزایش دهیم؟

بدون شک شارژ کردن تلفن همراه یکی از دغدغه های افرادی است که به تازگی گوشی هوشمند خریداری کرده اند و بسیاری از ما آگاهی نداریم که گوشی های خود را چگونه شارژ کنیم تا کمترین آسیب به گوشی وارد شود.

روش صحیح شارژ کردن موبایل :

همان طور که می دانید از زمانی که صفحه نمایش گوشی‌ های هوشمند بزرگ و بزرگ‌ تر شد و با وجود سایز بزرگ نمایشگر ها، گوشی‌ ها نازک شدن و این در حالیه که کیفیت صفحه نمایش و دوربین آنها هم به طور قابل ملاحظه‌ ای بهبود پیدا کرد، مشکل شارژدهی طولانی مدت باتری‌ های گوشی‌ های هوشمند روز به روز پررنگ‌ تر شد.

از آن جایی که همواره زمان مناسب برای شارژ باتری، حداقل و حداکثر شارژ پیشنهادی برای باتری، خالی شدن‌ های مکرر باتری و ... هر یک به سهم خودشان بر سلامت و عمر باتری تاثیر گذار هستند، تصمیم گرفتیم تا امروز و در این مقاله به بررسی روش های صحیح شارژ کردن برای افزایش طول عمر باتری گوشی های هوشمند بپردازیم.

-گوشی خود را کامل شارژ نکنید:
قانون طلایی این هست که بیشتر وقت‌ ها شارژ گوشی را بین 50 تا 80 درصد نگه دارید؛ پس هر گاه شارژ باتری به کمتر از 50 درصد رسید آن را شارژ کنید و البته تا 20 درصد هم برای حداقل شارژ قابل پذیرش ست اما نگذارید شارژ باتری از 20 درصد کمتر شود.

همچنین بد نیست بدانید یک باور غلط و قدیمی درباره پاک کردن «حافظه باتری» وجود داره و آن هم این است که گاهی اوقات باید شارژ باتری به طور کامل به پایان برسد و سپس آن را شارژ کنید اما فراموش نکنید که درباره باتری‌ های لیتیوم یونی نباید چنین اشتباهی رو انجام بدید.


 

-ازشارژ کردن بی هدف گوشی خودداری کنید:
بسیاری از افراد عادت دارند که تمام شب یا روز گوشی خود را در شارژ نگه می‌ دارند اما بحث های زیادی پیرامون اثرات شارژ گوشی های هوشمند در کل شب وجود دارد و البته با توجه به این که شارژ 100% باعث آسیب بیشتر به طول عمر باتری میشود، پس احتمالا بایدآن را در کل شب به شارژ نذارید و پس از اتمام شارژ گوشی را جدا کنید.

شارژهای شبانه یا طولانی‌ مدت، یکی از عادات شایع محسوب میشود ولی به دلایل متعددی انجام آن توصیه نمیشود..

 

-گرما دشمن باتری گوشی است:
گرم شدن کم باتری در حین شارژ طبیعی است اما اگر دمای محیط اطراف نیز خیلی گرم و یا مرطوب باشد، باتری ممکن هست که بیش از حد گرم شود ، بنابراین سرعت شارژ به شدت کاهش پیدا میکند؛ همیشه گوشی را در محیط خنک و بر روی سطوح خشک شارژ کنید.


 

-عدم استفاده بیش از حد از fasts charging
بسیاری از گوشی های اندرویدی از قابلیت شارژ سریع (Fast charging) استغاده می کنند و این گوشی ها از کدی مخصوص بر روی چیپ خود تحت عنوان PMIC بهره میبرن که با شارژر گوشی ارتباط برقرار می کنه و از اون می خواد که توان ارسالی را با ولتاژ بالاتری به گوشی بفرستد اما باید بدانید که شارژ سریع موجب تولید گرمای بیشتری میشود که در دراز مدت چندان برای باتری خوب نیست و بنابراین بهتر هست تنها در مواقعی که واقعا نیاز دارید، از قابلیت شارژ سریع استفاده کنید.

توصیه ای در رابطه با باتری های بلااسفاده:

باتری یون ‌لیتیوم را مدت زیادی در وضعیت صفر درصد یا کاملا خالی نگه ندارید و اگر قرار است باتری مدتی بدون استفاده بماند، آن را تا حدود 50 درصد شارژ کنید؛ همچنین وقتی باتری بی‌ استفاده می‌ ماند، هر ماه حدود 5 تا 10 درصد شارژ خالی می‌ کند، پس اگر مدت زیادی کاملا خالی رها شود، ممکن است دیگر به هیچ وجه نتواند شارژ نگه دارد.