رونمایی جذاب از ios15

۲۲ شهریور ۱۴۰۰

رونمایی جذاب از ios15

شرکت اپل قصد دارد iOS 15 را در کنار محصولاتش در روز 23 شهریور رونمایی کند.

میدانیم که، اپل قصد دارد مراسم رونمایی از محصولات جدید خود را در روز 23 شهریور برگزار کند و در آن از گجت‌هایی مانند آیفون 13، ایرپادز 3 و اپل واچ سری 7 رونمایی شود. در کنار این محصولات، زمان عرضه اخرین نسخه سیستم عامل محبوب اپل یعنی iOS 15 نیز اعلام خواهد شد تا به انتظار یکساله کاربران و طرفداران اپل خاتمه یابد. شاید حتی زمان عرضه عمومی iOS 15 نیز نزدیک باشد و کاربران بتوانند آن را در هفته‌های بعد دریافت کنند. هرچند که iOS 15 از زمان معرفی آن در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) تغییرات بسیاری را به خود دیده است. به طور مثال، ظاهر مرورگر سافاری به طور کلی عوض شده است و همچنین قابلیت‌هایی مانند Shareplay و Universal Control نیز با نسخه‌های بعدی iOS عرضه خواهد شد. اما باید اشاره کرد که هنوز iOS 15 به دلایلی مانند امنیت بیشتر کاربر، اپلیکیشن کاملا جدید هواشناسی و امکانات کاربردی حین کار ارزش تجربه بالایی دارد.
در این وبلاگ کوتاه به بررسی 5 قابلیت مهم iOS 15 خواهیم پرداخت که برای کاربران اپل بسیار جذاب خواهد بود:
ظاهر جدید مرورگر سافاری
در iOS 15 بازطراحی مرورگر سافاری، ترکیبی از ویژگی‌های خوب گذشته و امکانات کاربردی اضافه شده به مرورگر جدید است. البته شایان ذکر است که رابط کاربری سافاری جدید تغییرات بزرگی را به خود دیده است. به طور طبیعی، آدرس بار مرورگر جدید در پایین صفحه قرار داده شده است تا کاربر بتواند به آسانی به آن دسترسی داشته باشد. از آن سو، با سوایب کردن به سمت چپ و راست می‌توان بین تب‌های باز شده گردش کرد. در این نسخه جدید از سافاری یک هوم پیج جدید قرار داده شده است که کاربر می‌تواند به سلیقه خود آن را شخصی‌سازی کند و تب‌های باز شده در دیگر دستگاه‌ اپلی خود را از طریق iCloud مشاهده کند. تب‌های سافاری همچنین بهبودهایی در زمینه تجربه کاربری داشته است. به عنوان مثال، از طریق تب‌های گروهی می‌توان مجموعه‌ای از تب‌ها را باز کرد تا به وبسایت‌های موردعلاقه خود دسترسی پیدا کرد بدون آنکه برای هرکدام از وبسایت‌ها تب‌های جداگانه باز کرد. این قابلیت تب‌های گروهی را همچنین می‌توان با دیگر دستگاه‌های اپلی نیز همگام کرد.
قابلیت Focus
برای کاربرانی که ‌تمایل دارند در حین کار و انجام فعالیت‌های خود نوتیفیکیشن خاصی را دریافت نکنند این قابلیت به کار رفته است. در این موقعیت‌های خاص قابلیت بازطراحی شده فوکوس (Focus) می‌تواند پیام‌های دریافتی اپلیکیشن‌ها را مدیریت کند و آنها را برای شما به نمایش نگذارد. با این قابلیت حتی می‌توان فوکوس‌های مختلفی را تتظیم کرد. به عنوان مثال، زمانی که کاربر وارد مکان خاصی می‌شود، فوکوس فعال خواهد شد و نوتیفیکیشن‌ها را دسته‌بندی خواهد کرد تا حواس کاربر پرت نشود. قابلیت فوکوس حتی برای پیام‌ها نیز فعال خواهد شد. برای مثال، اگر فرستنده‌ای برای شما عکسی را ارسال کند، فوکوس آن پیام را دریافت خواهد کرد ولی آن را به صورت نوتیفیکیشن به اطلاع کاربر نخواهد رساند. در ضمن، به فرستنده اطلاع می‌دهد که کاربر مشغول به کاری است و نمی‌تواند آن را دریافت کند.
استخراج متن از عکس توسط LiveText
تصور کنید در مسافرت خارجه هستید و قصد دارید به عنوان مثال از فروشگاهی خرید کند یا به رستوران بروید ولی نمی‌توانید نوشته‌های در منو یا قفسه‌های فروشگاهی را بخوانید. تنها کاری که نیاز است انجام دهید با آیفون به‌روز شده خود به iOS 15 از منو عکس بگیرید و  LiveText متن موجود در تصویر را استخراج و آن را برای شما ترجمه می‌کند.
حریم شخصی
یکی از مهمترین موضوعات حائز اهمیت برای اپل در iOS 15 حریم شخصی کاربران است چرا که اپل قابلیت‌های بیشتری را در زمینه حریم شخصی به iOS 15 افزوده است. در این نسخه از سیستم عامل اپل یک گزارش از چگونگی استفاده از ویژگی‌های سخت‌افزاری مانند دوربین و میکروفون توسط اپلیکیشن‌های مختلف به دست کاربر می‌رسد. همچنین این گزارش می‌تواند کاربر را از تلاش اپلیکیشن‌هایی برای دستیابی به اطلاعات شخصی آگاه کند. به علاوه، در iOS 15 و در هنگام ارسال نامه‌های الکترونیکی، آی‌پی آدرس کاربر پنهان خواهد ماند. در نتیجه، دریافت‌کنندگان هرگز متوجه نخواهند شد که ای‌میل آن‌ها خوانده یا پاک شده است.
اپلیکیشن هواشناسی جدید
هواشناسی iOS 15 اکنون می‌تواند هشدارهای بارش باران، طوفان‌های شدید و برف را از طریق نوتفیکیشن به اطلاع کاربر برساند و همچنین انیمیشن‌های جدیدی برای نشان دادن تغییرات آب‌وهوایی در صفحه اصلی اپلیکیشن اضافه شده است. به علاوه، در این نسخه یک صفحه ثانویه وجود دارد که به عنوان مثال جزئیات بیشتری را از زمان طلوع و غروب خورشید، میزان احتمال بارش و برف منطقه انتخابی کاربر نشان می‌دهد.