ریزپردازنده Z80

۶ بهمن ۱۳۹۹

ریزپردازنده Z80

ریز پردازنده z80 نامی اشنا.

موتور PC ، پردازنده يا واحد پردازشگر مركزي ( CPU )  است . CPU  وظيفه محاسبه و پردازش اطلاعات را به عهده دارد .پردازنده ، گران‌ترین تك عنصر سيستم هست كه معمولاً قيمت آن تا چهار برابر قيمت مادربرد می‌باشد . شركت اينتل در سال 1971  پردازنده 4004 را به‌عنوان اولين ميكروپروسسور به دنيا عرضه نمود . امروزه اينتل هنوز در بازار پردازنده‌های PC  حرف اول را می‌زند . اين بدان معنا است كه همه دستگاه‌های  سازگار با PC از پردازنده‌های اينتل يا پردازنده‌های سازگار با اينتل ( محصول شرکت‌هایی همانند AMD يا Cyrix  ) استفاده می‌کنند .
غلبه اينتل بر بازار ميكروپروسسورها هميشه قابل تضمين نيست . باوجودی كه افتخار معرفي اولين پردازنده به دنيا نصيب شركت شده است . اما تا اواخر 1970 دوتا از مجرب‌ترین پردازنده‌های كامپيوترهاي شخصي متعلق به اين شركت نبود . كامپيوترهاي شخص متعلق به اين شركت نبود . كامپيوترهاي شخص آن زمان ، اصولاً از پردازنده‌های Z80  متعلق به شركت Zilog و پردازنده 6502 متعلق به شركت Thechnology Mos استفاده می‌نمودند . پردازنده      Z80 نسخه بهبودیافته و ارزان‌تر پردازنده 8080  اينتل محسوب می‌شودردازنده Z80  در سیستم های ارائه‌شده و در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی که از سیستم‌عامل CP ‎/ M استفاده می‌نموده‌اند.درحالی‌که پردازنده 6502 به‌عنوان بهترین انتخاب برای استفاده در کامپیوترهای اولیه Apple  در نظر گرفته می‌شد ( قبل از مکینتاش ). 
 سرنوشت هر دو شرکت اینتل و مایکروسافت در  سال 1981 یعنی زمانی که شرکت IBM کامپیوترهای شخصی خود را که مبتنی بر پر8سازنده 8088 اینتل( با فرکانس ساعت 77/ 4 مگاهرتز ) و سیستم‌عامل MS – DOS بود تغییر یافت . از آن زمان که این تصمیم سرنوشت‌ساز گرفته شد دستگاه‌های سازگار با PC از یک مجموعه از پردازنده‌های اینتل یا سازگار با اینتل استفاده می‌نمایند . در بخشهای 2بعدی این مقاله انواع مختلف تراشه‌های پردازنده را که در کامپیوترهای شخصی از اولین PC   ها تا به امروز مورداستفاده قرارگرفته‌اند را موردبررسی قرار خواهیم داد . این بخشها جزئیات فنی این تراشه‌ها را ارائه نموده و توضیح خواهند داد که چرا یک نوع از تراشه CPU  می‌تواند کار  بیشتری را نسبت به 2تراشه دیگر دریک پریود زمانی انجام دهد.