آغاز اینترنت نسل پنجم با مبین نت

۱۹ اسفند ۱۳۹۹

آغاز اینترنت نسل پنجم با مبین نت

پس از ایرانسل و همراه اول، مبین نت از شبکه 5G خود رونمایی کرد؛ البته 5G مبین‌نت به مشترکان خانگی و سازمانی اختصاص دارد.

صبح روز دوشنبه، ۱۸ اسفند ۹۹، مبین‌ نت از شبکه 5G خود برای استفاده‌ی مشترکان خانگی و سازمانی رونمایی کرد. اینترنت خانگی 5G همان FWA است که امکان اتصال نقطه‌ای کاربران به اینترنت را از طریق هات‌اسپات مرکزی و به‌صورت بی‌سیم فراهم می‌کند. اوایل پاییز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعال ‌شدن اینترنت 5G به‌صورت نقطه‌ای برای کاربران خانگی تا آخر اسفند خبر داد. با راه‌اندازی سایت 5G ایرانسل به‌صورت عمومی در پارک آب و آتش تهران در اواخر بهمن، استفاده‌ی عمومی از اینترنت 5G آغاز شد
محمدجواد آذری جهرمی چند روز پیش با اشاره به اینکه شرکت مخابرات نتوانست ۵ میلیون پورت VDSL را برای امسال تأمین کند، از عرضه‌ی اینترنت خانگی 5G به مردم خبر داد. حال شرکت ارتباطات مبین‌نت به‌عنوان اولین شرکت، این خدمت را عرضه کرده است. به گزارش خبر گذاری هایی همچون زومیت، وزیر ارتباطات در مراسم امروز ضمن بیان اینکه وضعیت اینترنت خانگی خوب نیست و فشار بر اپراتورهای همراه وجود دارد، گفت با توجه به تقاضا و هزینه‌ها، توسعه‌ی شبکه برای اپراتورها به‌صرفه نیست. او راه برون‌رفت از چنین شرایطی را ارائه‌ی پروانه WTTX عنوان کرد که طی همین روال، مبین‌نت ۶ ماه پیش این پروانه را دریافت کرد و اکنون شبکه‌ی خود را با بهره‌گیری از 5G توسعه می‌دهد.
به ‌گفته‌ی وزیر ارتباطات هنوز سه چالش بر سر راه این توسعه وجود دارد؛ قیمت مودم، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و جذب مشترک. آذری جهرمی در مورد قیمت بالای مودم‌ 5G، از آغاز بومی‌سازی این مودم‌ها خبر داد. وی گفت:
شرکت «اتصال صنعت میانه» کار تولید مودم‌های 5G را در کشور آغاز کرد و این مودم اکنون نزد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و مراحل اخذ تأییدیه را می‌گذراند. با استفاده از تولید داخل می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد. جهرمی راه ‌حل دیگر این مشکل را اختصاص یک خط اعتباری از بانک‌های کشور عنوان کرد تا مردم بتوانند مودم 5G را به‌صورت وام و با پرداخت اقساط بلندمدت خریداری کنند.