نگاهی مختصر به تبلت هوآوی MatePad T 10

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

نگاهی مختصر به تبلت هوآوی MatePad T 10

MatePad T هواوی صفحه ای 10 اینچی دارد و جزو محصولات مقرون ‌به‌ صرفه این برند به ‌حساب می‌ آید.

میت پد تی 10 از نظر ظاهری بسیار شبیه به تبلت‌های دیگری است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. در وهله اول چیزی که نظر شما را به خودش جلب می‌کند نسبت ابعاد دستگاه است که طول بیشتری از عرضش دارد و سبب شده این محصول بیشتر برای دست گرفتن به‌صورت افقی مناسب باشد. دومین بخش دوست‌داشتنی این تبلت ضخامت 7.8 میلی‌متری آن است که مشخص است با محصولی بسیار نازک روبرو هستید و البته وزن زیادی هم به نسل تبلت بودنش ندارد و فقط 450 گرم است.

در قاب پشتی طراحی دو تکه را می‌بینیم که بخش پایینی طراحی تقریبا لیزی دارد و اثرانگشت را جذب می‌کند و بخش بالایی به رنگ طوسی روشن است که به‌صورت نواری تقریبا باریک است و طراحی تقریبا پترن دار دارد. هر دو بخش این دستگاه از پلاستیک ساخته شده‌اند. لنز دوربین اصلی در لبه سمت راست و بالای قاب پشتی قرار گرفته که بیرون‌زدگی بسیار کمی دارد.

روی فریم دستگاه جزئیات بسیار زیادی را می‌بینیم. وقتی تبلت میت‌پد تی 10 را به‌صورت افقی دست می‌گیریم که بهترین حالت قرارگیری در دست است، بالای تبلت میکروفون‌ها به همراه کلیدهای ولوم و پاور دیده می‌شوند؛ سمت راست اسپیکر در کنار درگاه تایپ سی، جک 3.5 میلیمتری صدا و درگاه سیم‌کارت‌ها قرار گرفته؛ سمت چپ اسپیکر است و پایین گوشی هیچ گزینه‌ای دیده نمی‌شود. میت‌پد تی 10 در کل هم بسیار خوش‌دست است هم کار کردن با آن خیلی راحت.

صفحه‌نمایش این تبلت اندازه 9.7 اینچی دارد که پنلش از نوع IPS است و رزولوشن اچ دی برایش در نظر گرفته شده. نکته عجیبی که در مورد صفحه‌نمایش تبلتی که در سال 2020 عرضه شده حاشیه‌های خیلی زیاد صفحه‌نمایش است که واقعا هم حاشیه‌هایش خیلی زیاد است.البته این نکته را نباید فراموش کنیم که حاشیه‌های صفحه‌نمایش در تبلت را می‌توان یک مزیت هم دانست به این علت کمک می‌کند تا این محصول که اندازه بزرگی دارد را راحت‌تر در دست نگه دارید. به سبب تراکم پیکسلی پایین پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش با چشم غیر مسلح به راحتی دیده می‌شوند و شفافیت زیادی را روی این صفحه نمی‌بینید که برای محصولی که به عنوان یک محصول اقتصادی شناخته می‌شود خیلی عجیب نیست.در بخش کیفیت صفحه‌نمایش انتظار باید در حد یک محصول مقرون‌به‌صرفه باشد نه بیشتر و نه کمتر. رنگ‌ها به نسبت خوب نشان داده می‌شوند و نور صفحه‌نمایش در حد کاملا متوسط است که کمک زیادی به مشاهده محتوا زیر نور خورشید به شما نمی‌کند.

در نمایش رنگ سفید عملکرد صفحه‌نمایش خوب است و رنگ سفید به نسبت تمیزی تحویل شما می‌دهد. دو تنظیم در صفحه‌نمایش دیده می‌شوند که به طور حتم نظر شما را به خودشان جلب می‌کنند. اولین تنظیم دارک مود است که با کمک این تنظیم می‌توانید صفحه‌نمایش بزرگ این محصول را برای کار کردن در نور کم مناسب‌تر کنید و دومین تنظیم که خیلی به کارتان می‌آید حالت eBook یا همان کتاب الکترونیکی است؛ با فعال شدن این تنظیم همه چیز روی صفحه به سیاه و سفید تبدیل می‌شود و نور به گونه ای تنظیم می‌شود که تا جای ممکن به کتاب‌خوان‌های دیجیتالی شباهت پیدا کند. در این حالت خواندن متن و کتاب روی این صفحه بزرگ واقعا لذت‌بخش می‌شود.هوآوی از چیپ ساخت خودش برای این تبلت استفاده کرده است. چیپ کایرین 710A. این چیپ روی خودش حافظه داخلی 16 گیگابایتی و حافظه رم 2 گیگابایتی می بیند. در ابتدای کار از 16 گیگابایت به حدود 8 گیگابایت دسترسی دارید که عدد خیلی مطلوبی نیست و به طور حتم باید از کارت حافظه خارجی استفاده کنید.

تجربه بازی کردن
واقعیت این است که هدف این تبلت بازی کردن نیست و برای این کار هم طراحی نشده؛ به همین خاطر نباید خیلی روی این بعد از تبلت حساب باز کنید. بازی‌های معمولی که گرافیک بالایی ندارند می‌تواند روی این دستگاه اجرا شوند.

داغ شدن
خبری از داغ شدن در این محصول نیست به دو علت یکی اینکه بدنه دستگاه از پلاستیک ساخته شده و دوم اینکه تبلت به خاطر اندازه بزرگ سطح مقطع بالایی دارد و دما را راحت‌تر دفع می‌کند.

امنیت
خبری از سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره روی این دستگاه نیست و تنها راهی که بتوانید برای صفحه خودتان قفل بگذارید همین روش معمول پسورد گذاشتن روی دستگاه است.

سیستم‌عامل دستگاه اندروید نسخه 10 است و رابط کاربری اموشن یو آی نسخه 10.1 روی آن نصب شده. به سبب تحریم‌های گوگل علیه هوآوی خبری از سرویس‌های گوگل روی این تبلت نیست و طبق روالی که گوشی‌های هوآوی دارند باید از بازارهای جایگزین و اپلیکیشن‌های جایگزین گوگل یا نسخه وب اپ برنامه‌های گوگل استفاده کنید. یکی از قابلیت‌های دوست‌داشتنی این تبلت به لطف صفحه‌نمایش بزرگش دو تکه شدن صفحه است که به شما امکان می‌دهد دو برنامه را هم‌زمان در کنار هم فعال و باز داشته باشید. تعداد برنامه‌های زیادی قابلیت پشتیبانی از دو تکه شدن صفحه‌نمایش را دارند که بیشتر برنامه‌هایی هستند که نیاز به این کار برای آن‌ها حس می‌شود.با وجود اینکه رم دستگاه 2 گیگابایتی است اما به خوبی می‌تواند این قابلیت اسپلیت اسکرین یا دو تکه شدن صفحه‌نمایش را هندل و مدیریت کند و کم نیاورد.

در بخش اسپیکر این تبلت یک محصول فوق العادست. دو تا اسپیکر برای این تبلت در نظر گرفته شده که در کنار هم تمام تلاش خودشان را می‌کنند در عین حال که صدای خیلی بلندی را پخش کنند صدا کیفیت بالایی هم داشته باشد و کاملا در این امر موفق عمل می‌کنند. برای باتری این تبلت بزرگ از ظرفیت 5100 میلی‌آمپری استفاده شده؛ هر چند نسبت به برخی گوشی‌های هوشمند این ظرفیت باتری خیلی هم زیاد نیست اما تبلت کار سختی را پیش روی خودش ندارد. صفحه‌نمایش کاملا معمولی با نور متوسط است و سخت‌افزارش هم پرمصرف نیستند. به همین خاطر خیالتان از عمر باتری این دستگاه راحت باشد که می‌توانید مدت زمانی در حدود 1 روز و نیم تا 2 را بدون نیاز به شارژ با این صفحه‌نمایش بزرگ در استفاده معمولی کار کنید. در مورد مدت زمان شارژ شدن خیلی نمی‌توانید روی این محصول حساب کنید. خبری از شارژ سریع اینجا نیست و آداپتوری هم که داخل جعبه دستگاه قرار گرفته از شارژ 5 واتی پشتیبانی می‌کند.

جمع‌بندی‌ای که می‌توان در مورد تبلت میت‌پد تی 10 داشت این است که با محصولی اقتصادی روبرو هستیم که می‌تواند همان انتظاری را برآورده کند که از یک محصول اقتصادی باید داشته باشیم نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر. در نهایت باید گفت این تبلت می‌تواند برای انجام کارهای روزمره شما مانند وبگردی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و استفاده از برنامه‌های آموزشی مجازی و انجام کارهای سبکی که باید به‌صورت مولتی تسکینگ اجرا شوند محصولی مناسب و در خور توجه باشد اما برای کارهای سنگین مثل بازی‌های سنگین یا ادیت و ویرایش محصول مناسبی نیست.