کدام مرورگر برای ما مفیدتر است؟

۲۹ تیر ۱۳۹۹

کدام مرورگر برای ما مفیدتر است؟

تمامی مرورگرهای وب دارای هدف یکسانی هستند، اما می‌توان گفت دارای تفاوت‌هایی بیشتر از استایل می‌باشند. در این بخش مهم‌ترین موارد برای انتخاب بهترین مرورگر وب در گشت‌ و گذارهای اینترنتی به شما ارائه می‌شود.

تمامی مرورگرهای وب دارای هدف یکسانی هستند، اما می‌توان گفت دارای تفاوت‌هایی بیشتر از استایل می‌باشند. در این بخش مهم‌ترین موارد برای انتخاب بهترین مرورگر وب در گشت‌ و گذارهای اینترنتی به شما ارائه می‌شود.
چه چیزهایی باعث می‌شود یک مرورگر برای کار مفید باشد؟
مرورگرهای وب یکی از متداول‌ترین نرم‌افزارهایی است که به عنوان پورتالی برای گشت و گذار در شبکه جهانی وب استفاده می‌شود. میان این مرورگرها تفاوت‌های کمی وجود دارد که برخی از این تفاوت‌ها ظریف بوده و به سادگی قابل تشخیص نیست و برخی دیگر نیز به صورت عمده بوده و کاملا قابل تشخیص است. از بین تمامی این تفاوت‌ها تعداد معدودی وجود دارند که واقعا ارزش بررسی کردن دارند. عملکرد به عنوان اولین ویژگی در این لیست قرار دارد که باعث رضایت یا عدم رضایت کاربر از مرورگر در هنگام استفاده می‌شود. البته عملکرد برخلاف باور عموم چیزی بیشتر از سرعت باز شدن صفحات در مرورگر است. برای مثال یکی از جنبه‌های مهم عملکرد مرورگر، استفاده مناسب از منابع سیستم است.برای مثال Chrome یکی از مرورگرهایی است که بیشتر سهم بازار را در بین تمامی دستگاه‌ها از جمله دستگاه‌های اپل و تلفن‌های هوشمند به خود اختصاص داده است. اما Chrome در بحث استفاده از RAM کاملا بدنام است، به خصوص زمانی که چندین زبانه را به صورت یکجا در آن باز می‌کنید که باعث کاهش بسیار زیاد سرعت سیستم شما می‌شود. همچنین این مرورگر نسبت به بسیاری از مرورگرهای دیگر فضای دیسک بسیار زیادی را اشغال می‌کند (500 مگابایت) که باعث می‌شود یکی از مرورگرهای سنگین موجود باشد. با تمامی این تفاسیر، Chrome به عنوان بزرگترین مصرف کننده حافظه شناخته نمی‌شود و این عنوان در واقع به مرورگر اختصاصی اپل یعنی Safari تعلق دارد.همانطور که گفته شد عملکرد مرورگر و سرعت رندر در انتخاب بهترین مرورگر بسیار مهم است، اما یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام انتخاب بهترین مرورگر به آن دقت نمایید سازگاری می‌باشد. سازگاری شامل پیروی از لیست پروتکل‌های چندرسانه‌ای و ارتباطی است که در جای جای اینترنت اجرا می‌شود، همچنین پشتیبانی متقابل پلتفرم برای ویندوز، اپل و دستگاه‌های تلفن همراه. پشتیبانی از پلتفرم می‌تواند سطح قابل توجه و مطمئنی را برای افرادی که می‌خواهند حساب، فعالیت و تنظیمات خود را در مرورگر تلفن هوشمند، رایانه لوحی، لپ تاپ و رایانه شخصی به اشتراک بگذارند ایجاد کند.اما در انتخاب بهترین مرورگر وب جنبه اساسی که برخی از مردم آن را نادیده می‌گیرند و عده‌ای نیز آن را بسیار مهم می‌دانند، امنیت است. این ویژگی شامل محافظت از نفوذ و دسترسی اشخاص دیگر از جمله هکرها، ویروس‌ها و کلاهبرداران و همچنین کنترل کاربران از طریق مرورگر به داده‌ها و اطلاعات خود می‌باشد. در حقیقت، امنیت را می‌توان کاهش خطوط ارتباطی کلاهبرداران و کاربران اعلام کرد که در این زمان یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد.یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود قابل توجه تجربه استفاده از مرورگر، استفاده از نرم‌افزاری است که قابلیت سفارشی سازی داشته باشد. قابلیت‌های همچون مسدود کردن آگهی‌ها و اسکریپت، VPNها، تنظیمات و مدیریت رمزهای عبور می‌تواند سفری راحت را در دنیای وب ارائه دهد. با این حال، در اینجا به شما خواهیم گفت که مفیدترین، ایمن‌ترین و بهترین مرورگرها محبوب‌ترین آن‌ها نیستند.

Chromium یک سورس کد برای حکمرانی بر تمامی مرورگرها
ممکن است که نام این مرورگر را در میان مرورگرها شنیده باشید. Chromoum مانند مرورگر نسبتاً محبوب با پشتیبانی فعال Chrome است، اما ساده‌تر. پروژه Chromium توسط Google با هدفی خاص برای تهیه بستر پایدار میان مرورگرها ساخته شده است.به عنوان یک مرورگر، Chromium دارای مشکل‌هایی است. یعنی این مرورگر به عنوان یک محصول نهایی قابل استفاده نیست بلکه به عنوان چارچوبی برای مابقی مرورگرها در اتصال به شبکه جهانی وب استفاده می‌شود. در حقیقت، بخش قابل توجهی از محبوب‌ترین مرورگرها براساس این برنامه Google ساخته شده‌اند، با اینکه ممکن است مرورگر خوبی نباشند. آنچه که در مورد پایه و اساس این مرورگر بسیار مفید می‌باشد این است که توسعه دهندگان می‌توانند متناسب با نیازهای خود و کاربرانشان، کار طراحی مرورگر را از روی Chromium انجام دهند.

Google Chrome
نتیجه مستقیم پروژه Chromium، مرورگر Chrome است که محبوب‌ترین مرورگر بر روی کره زمین به ویژه در میان کاربران رایانه شخصی است و می‌توان گفت اکثر رایانه‌های شخصی از آن استفاده می‌نمایند. البته نمی‌توان گفت که واقعا آنقدر که اعلام می‌شود محبوب است زیرا مرورگر بدی می‌باشد. گذشته از موارد ذکر شده در بالا مانند استفاده بیش از حد از RAM، این مرورگر دارای تنظیمات خاصی نمی‌باشد و ممکن است احساس کنید که با کوچکترین بروزرسانی تمامی ویژگی‌ها را از دست خواهید داد.با این وجود کار با Chrome راحت است و با طیف گسترده‌ای از پروتکل‌های نام برده شده در بالا سازگار است و صفحات را با سرعت زیادی بارگذاری می‌کند. برای کاربران معمولی انتخاب بسیار قابل قبولی است، اما اگر نگران هکرها و اشخاص ثالث هستید، ارزش آن را دارد که یک مرورگر دیگر مبتنی بر Chromium را انتخاب کنید. حتی اگر به امنیت این مرورگر شکی ندارید، باید مرورگرهای دیگر را نیز امتحان کنید، آنگاه متوجه خواهید شد که برخی از ویژگی‌های مهم را در این مرورگر از دست داده‌اید.

Microsoft Edge

جانشین مرورگر مشهور اینترنت اکسپلورر yesteryear است. Microsoft Edge در ابتدا بر روی یک موتور اختصاصی به نام EdgeHTML ساخته شده بود، اما در ژانویه سال 2020 آن را به Chromium تغییر دادند و به مرورگری تبدیل شد که هم اکنون با سرعت در حال رشد است. برای مثال در میزان استفاده جهانی از Firefox پیشی گرفته است و به طور کلی مرورگری با سرعت و سازگاری Chrome اما بدون مشکلات موجود در.Chrome

Edgeبرای طرفداران Netflix Ultra HD بهترین گزینه می‌باشد زیرا Edge تنها مرورگری است که به شما امکان می‌دهد تا تصاویر را به صورت 4K مشاهده کنید، در سایر مرورگرها حداکثر میزان وضوح 720p است. این موضوع را با سرعت بیش از حد در بارگذاری صفحات، سازگاری گسترده و امنیت همراه کنید. می‌توان گفت بحث در مورد این مرورگر کار بسیار سختی می‌باشد. مطمئنا نسخه جدید این مرورگر نسبت به نسخه قبلی دارای پیشرفت‌های بسیار گسترده‌ای است.

Opera
در حالی که Edge یکی از گزینه‌ها برای انتخاب بهترین مرورگر وب است، قطعا گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. Opera یکی از دیگر مرورگرهای نسبتا محبوب بوده و تنها مرورگری است که با یک VPN داخلی ارائه می‌شود. همچنین تنظیمات شخصی‌سازی قابل توجهی را ارائه می‌دهد و سرعت بارگذاری و رند آن به طور کلی نسبت به Chrome بیشتر است و دارای نسخه‌های Windows و Android نیز می‌باشد. این مرورگر همچنین توانایی اتصال به افزونه‌های Google Chrome را نیز دارا می‌باشد پس اگر می‌خواهید برخی از ویژگی‌های Chrome را نیز داشته باشید می‌توانید از این مرورگر استفاده کنید.

سایر مرورگرهای ناشناخته
سایر مرورگرهای کمتر شناخته شده ممکن است برای شما مفید باشید. Vivaldi یکی از همین مرورگرهاست که دارای تنظیمات بسیار زیادی می‌باشد و یک رابط کاربری مناسب برای صفحه نمایش لمسی است و ابزارهای مناسبی نیز دارد. همچنین Brave را نیز باید در نظر گرفت که دارای امنیت بسیار زیادی می‌باشد. اگرچه Brave به عنوان یک مرورگر بسیار امن مورد توجه قرار دارد، اما در واقع در بخش‌های دیگر دارای مشکلاتی است.

Firefox
مطمئنا نمی‌توان از معرفی این مرورگر مشهور دست کشید، زیرا این مرورگر دومین مرورگر در میان دستگاه‌های تلفن همراه است. گذشته از رابط کاربری مناسب و راحت، امنیت و حفظ حریم خصوصی یکی دیگر از ویژگی‌های این مرورگر است. این ویژگی‌ها چیزی است که به سختی می‌توانستیم از Apple انتظار داشته باشیم. با داشتن macOS Catalina و iOS 13، خود را از حملات کلاهبرداران و هکرها و ردیابی کدهای سخت‌افزاری منحصر به رایانه شخصی شما و نفوذ به حساب Apple خود محافظت کنید.این مرورگر نه تنها از امنیت برخوردار است، بلکه حتی در سخت‌افزارهای قدیمی نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. سازگاری آن بر روی کاغذ بهترین نیست، اما به طور متوسط کاربران در این مرورگر هیچ صفحه‌ای را نمی‌بینند که رسانه‌های آن خراب باشد یا درست بارگیری نشده باشد. اگر شما از کاربران ویندوز هستید این مرورگر برای شما مشکلاتی را به همراه دارد. در گذشته نسخه ویندوز این مرورگر نیز وجود داشت اما دیگر این نسخه قابل استفاده نیست.
کدام گزینه شما را در انتخاب بهترین مرورگر وب کمک می‌کند؟
ساده‌ترین بخش برای یافتن مرورگر ایده آل شما این است که همه جا در دسترس باشد، بارگیری راحتی داشته باشد و کاملا ساده باشد. سخت‌ترین نکته در مورد انتخاب بهترین مرورگر وب این است که گزینه‌های مناسب بسیار کمی وجود دارد.احتمالا قبلا از Chrome استفاده کرده‌اید، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از Firefox نیز استفاده کنید. عادت کردن به این تغییر رویه ممکن است مدت زمان کمی طول بکشد، به خصوص اگر مدت طولانی را با یک مرورگر سپری کرده باشید و الان نیاز به تغییر آن دارید.همچنین در این میان می‌توانید مایکروسفات Edge را نیز امتحان کنید. می‌توان گفت اگر مایکروسافت به جای توسعه بخش EdgeHTML، این مرورگر را با این نسخه پیش می‌برد، اکننون بزرگترین سهم بازار را در این بخش به خود اختصاص می‌داد. این نسخه اکنون پرمصرف‌ترین گزینه به غیر Chrome و مبتنی بر Chromium است. اگر حتی از این مرورگر نیز راضی نیستید، Opera، ویوالدی و Brave نیز کاملا مشابه همین مرورگر هستند اما با کمی تفاوت.